4 etapy budowania trwałych i satysfakcjonujących relacji z podopiecznymi

Praca trenera personalnego opiera się i bazuje na relacjach międzyludzkich. Są one budowane ze współpracownikami, menedżerami, ale przede wszystkim z klientami. Czasami trenerzy prowadzą zajęcia grupowe, ale w przeważającej większości są to treningi indywidualne. Z tego względu bardzo ważne jest nauczyć się umiejętności budowania dobrych i trwałych więzi, bo to właśnie one będą determinowały zadowolenie podopiecznych i sukces zawodowy specjalisty. 

W tym celu przedstawiam przebieg kilku etapów rozwoju relacji z klientami, których poznanie i zrozumienie ułatwi budowanie satysfakcjonujących i długotrwałych relacji. 

ETAP 1 – ZAWIĄZANIE RELACJI 

To moment pierwszego spotkania, w trakcie którego następuje poznanie i po obu stronach zapada decyzja o losach dalszej współpracy. Warto podkreślić, że nie tylko klient, ale także trener ma prawo wyboru z kim chce, a z kim nie chce współpracować. Ważnym elementem jest wzbudzenie zaufania i zapalenie nadziei w podopiecznym, że jest w dobrych rękach, które pomogą mu odmienić jego życie. Na decyzję będą miały wpływ różne czynniki. Niemniej jednak wszystko zaczyna się od tzw. pierwszego wrażenia. 

Pierwsze wrażenie

Dr Janine Willis i dr Alexander Todorov z Uniwersytetu Princeton dowiedli, że jedna dziesiąta sekundy to wystarczający czas, aby nasza świadomość zakodowała obraz, który trudno jest później zmienić. Co więcej okazuje się, że jeśli ktoś odebrał drugą osobę negatywnie to potrzeba 9 pozytywnych wydarzeń, które mają nastąpić po sobie, aby móc to zmienić, a i tak nie ma pewności, że to się uda. Te badania pokazują nam jak ważne jest pierwsze wrażenie i zarazem jak trudno zmienić negatywny odbiór naszej osoby. 

Aby zapobiec takim sytuacjom lepiej postarać się o zrobienie dobrego wrażenia od samego początku.

👉 Zobacz pełną ofertę MEGA merytorycznych kursów przygotowanych we współpracy z ekspertami – KLIK

ETAP 2 – BUDOWANIE RELACJI 

Moment kiedy klient zdecydował się na współpracę z danym trenerem to początek kolejnego etapu jakim jest budowanie relacji. Wymaga to czasu i pracy. Najprościej ujmująć, trener powinien skupić się na osobie klienta i podążać za jego potrzebami. Przyda się do tego kolejna umiejętność zwana aktywnym słuchaniem. 

Czym jest aktywne słuchanie?

To skupienie uwagi na treści wyrażanej przez rozmówcę bez poddawania jej krytyce czy ocenie. Aby lepiej zrozumieć sedno aktywnego słuchania można posłużyć się przykładem dwóch czasowników jakim jest słuchać i słyszeć. Wbrew pozorom mają one dwa różne znaczenia. Słuchać to przetwarzać, rozumieć i akceptować co mówi druga osoba, podczas gdy słyszeć oznacza dotarcie dźwięku do aparatu słuchowego, ale bez zrozumienia nadawanego komunikatu. Możemy słyszeć, ale nie słuchać. O to nam nie chodzi. 

Jak aktywnie słuchać? 

  1. Utrzymuj kontakt wzrokowy
  2. Nie przerywaj rozmówcy
  3. Skup się na rozmówcy
  4. Bądź szczerze zainteresowany 
  5. Zadawaj pytania

ETAP 3 – PODTRZYMYWANIE RELACJI 

Unikanie monotonii 

Warto dbać o dynamikę relacji, aby żadna ze stron nie czuła znużenia ani znudzenia. Trener personalny może czuwać nad różnorodnością treningów, urozmaicać je od czasu do czasu i stawiać coraz to nowsze wyzwania swojemu podopiecznemu. 

Element zaskoczenia 

Kiedy znamy już lepiej daną osobę możemy pokusić się o przygotowanie dla niej drobnej niespodzianki, która rozświetli współpracę i wesprze relację. Taki gest spowoduje, że podopieczny poczuje się wyjątkowo i będzie cenił współpracę z trenerem. 

Krótkie przerwy 

Robienie sobie krótkich przerw jest jak najbardziej wskazane. Wiele zależy od częstotliwości spotkań, ale nawet bez względu na to odpoczynek wyjdzie na plus. Podopieczny będzie miał możliwość weryfikacji swoich osiągnięć treningowych i regeneracji, co zmotywuje go do powrotu na siłownię. Będzie to także korzystne dla relacji. Takimi przerwami są święta, wakacje lub czas nieoczekiwanej choroby. 

Wspólne spędzanie czasu 

Są trenerzy, którzy zrzeszają swoich podopiecznych organizując wspólne treningi, zawody lub wyjścia na kolację. Jest to forma spędzania czasu poza siłownią co dodatkowo wzmacnia relację. Jednak nie każdy jest zwolennikiem takich pomysłów, dlatego warto to rozważyć samodzielnie. 

Otwartość

Warto, aby trener dał zielone światło swojemu podopiecznemu co się tyczy tematu ich relacji i współpracy. Zalecam, aby na samym początku zachęcić klienta do sygnalizowania na każdym etapie jego potrzeb i odczuć. Zadaniem trenera jest dopytywanie o to od czasu do czasu. Takie działanie zwiększy komunikację i wzmocni relację.  

ETAP 4 – ZAKOŃCZENIE RELACJI 

Przyczyn, dla których ten etap następuje jest wiele. Nie uważam, że należy postrzegać go jako coś negatywnego. Jest to przecież naturalną koleją rzeczy. Coś się kończy, a coś zaczyna. Sposób w jaki trener reaguje na zakończenie współpracy wiele o nim mówi. Zachęcam do wykonania 3 kroków: 

  1. Zapytaj o powód rezygnacji z treningów. Być może będzie to dla ciebie istotna informacja zwrotna, którą wykorzystasz na własny rozwój. 
  2. Podziękuj za czas współpracy, która podjęliście.
  3. Poleć się na przyszłość – jeśli nie swojemu klientowi to jego znajomym. 

Podsumowanie

Każda relacja jest jak kwiat, o który trzeba nieustannie dbać. Podlewać, naświetlać i pielęgnować. W zawodzie trenera personalnego jest ona jeszcze bardziej istotna.

👉 Zdobądź profesjonalną i uporządkowaną wiedzę z zakresu prowadzenia, zarządzania i promocji różnymi obszarami w zawodzie trenera personalnego w łatwy, szybki i dostępny sposób – KLIK

Sprawdź merytoryczne szkolenia

Dołącz do 5000 zadowolonych kursantów A4academy®