A co jeśli twoje suplementy posiadają w składzie głównie inulinę?

Patrycja Gubała
Patrycja Gubała

Jeśli faktycznie tak jest, to szkoda Twoich pieniędzy. Być może opakowanie wygląda świetnie, do tego suplement został ci polecony przez najbliższego przyjaciela, a zwieńczeniem jest wysoka cena? To wcale nie oznacza, że posiadasz dobry produkt.  

Ok, to teraz krok po kroku wyjaśnię o co chodzi, zacznijmy od tego czym jest inulina.


Jest wypełniaczem kapsułki. To rodzaj rozpuszczalnego błonnika występującego w wielu roślinach.

Co więcej, inulina charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym, ma łagodny, słodki smak. Szczególnie w technologii żywności wykorzystywane są jej zdolności żelowania i pęcznienia, czy stabilizacji struktury, np. emulsji, piany, kremów, zwiększania lepkości, oraz cech sensorycznych żywności.

Z publikacji, którą znalazłam wynika, że Inulina jest szeroko dostępna w około 36 000 gatunkach roślin, wśród których korzenie cykorii są uważane za najbogatsze jej źródło.

Dobre jakościowo suplementy zawierają głównie substancje aktywne i jak najmniej wypełniaczy. tłumaczy Emilia Ptak, założycielka poradni “San Diet”, Master Coach A4®.

Czy Polacy wiedzą czym jest suplement?

Bardzo dużo osób używa tej nazwy, ale czy na pewno umiemy zdefiniować czym on jest? 

Przeprowadzone przez TNS Polska w 2014 r. badanie wykazało, że co czwarty Polak nie potrafił zdefiniować pojęcia „suplement diety”, a tylko 27% pytanych trafnie określiło suplementy jako dodatek, uzupełnienie diety. 

Z racji mojej długiej praktyki i dużego doświadczenia widziałam nieraz sytuacje, które po prostu były aż niewiarygodne jak np. suplementacja 100 000 jednostek witaminy D, ponieważ ktoś, gdzieś usłyszał i naoglądał się, że witamina D jest bardzo ważna i powinniśmy ją suplementować. 

I tak jak choćby ona ma bardzo niską toksyczność i naprawdę ciężko ją przedawkować, tak przy ogromnie dużych dawkach stosowanych – rzędu kilkudziesięciu tysięcy musimy pamiętać o tym, że ona również powinna być odpowiednio kontrolowana zarówno ze stężeniem wapnia, magnezu, fosforanów, elektrolitów i innych. To ogrom rzeczy, który powinniśmy wziąć pod uwagę. – dodaje Emilia Ptak

Co warto wiedzieć o ziołowych suplementach? Kliknij tutaj.

Czy wszyscy potrzebujemy suplementów?

Większość zdrowych ludzi ich nie potrzebuje. Ale niektórzy mogą potrzebować dodatkowej pomocy, mówi Jerlyn Jones, dietetyk i rzecznik Academy of Nutrition and Dietetics. 

Powodami są podeszły wiek, przyjmowanie pewnych leków lub brak łatwego dostępu do zdrowej żywności ze względu na dochód lub miejsce zamieszkania.

Sugerowany jest zatem kontakt z lekarzem w celu konsultacji co do suplementów, jeśli:

– Jesteś, lub planujesz zajść w ciąże
Jak wspomina jeden ze specjalistów Lexington Medical Center suplementacja w tej sytuacji stanowi dodatkową poduszkę bezpieczeństwa. W tym czasie szczególnie zaleca się kwas foliowy.

– Chcesz zadbać o swoje dziecko
Zdarza się, że potrzebna okazuje się suplementacja żelaza i witaminy D. 

– Masz restrykcyjną dietę lub ograniczasz niektóre składniki

Szczególnie w przypadku weganizmu lub alergii pokarmowej mogą pojawić się niedobory. Dostarczanie wszystkich niezbędnych składników może okazać się również trudniejsze, kiedy omijamy pewne grupy produktów.

– Masz więcej niż 50 lat
Po osiągnięciu wieku średniego konieczne może się okazać dostarczanie do organizmu witaminy D i B12, ponieważ ciało zaczyna ich wchłaniać mniej.

– Jesteś po operacji bypass’u żołądka

W takim wypadku niektóre składniki odżywcze mogą nie być wchłaniane przez jelita.

– Masz pewne uwarunkowania genetyczne lub zdrowotne. 

Co może sugerować, że potrzebujesz suplementacji?

Oczywiście może być też tak, że nie zaliczasz się do żadnej z powyższych grup, a mimo to widzisz symptomy, które mogą sugerować, że suplementacja będzie dobrym rozwiązaniem. 

Według dostępnych źródeł powinniśmy udać się do lekarza, jeśli np. wypada nam wyjątkowo dużo włosów, cierpimy na bóle kości lub stawów, czujemy się szczególnie zmęczeni, rany goją się wolniej niż zwykle. 

Dlaczego informowanie lekarza o przyjmowanych suplementach ma sens?

Ok, przecież wiemy już, że suplement to nie lek. Jednak mimo to zdecydowanie warto poinformować lekarza co zażywamy. 


Głównie wynika to z faktu, że niektóre suplementy mogą niekorzystnie działać na przyjmowane leki, przykładowo tak jest z dziurawcem czy witaminą K.

Z tego powodu Francja zakazała stosowania dziurawca w produktach. W innych krajach ziele dziurawca jest dostępne tylko na receptę. – wspomina jeden z autorów

Dobrym przykładem są chociażby leki na depresje. Dziurawiec zwiększa poziom substancji chemicznej w mózgu zwanej serotoniną. Niektóre leki na depresję również zwiększają poziom serotoniny w mózgu. Przyjmowanie dziurawca razem z tymi lekami na depresję może nadmiernie zwiększyć wydzielanie serotoniny i spowodować poważne skutki uboczne, w tym problemy z sercem, dreszcze i niepokój.


Podobnie jest z lekami przeciwbólowymi. Ziele dziurawca może nasilać ich działanie i skutki uboczne.

Jakie są wymagania wobec wprowadzania suplementów na rynek?

Jak podaje Najwyższa Izba Kontroli – Wprowadzenie suplementu diety do obrotu po raz pierwszy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wymaga od podmiotu jedynie złożenia powiadomienia do Głównego Inspektora Sanitarnego, w którym podaje się m.in. nazwę i postać produktu, proponowaną kwalifikację, skład jakościowy i ilościowy oraz wzór oznakowania w języku polskim.

Same procedury nie są więc specjalnie skomplikowane. 

Czy suplementy mają sens, kiedy bagatelizujemy inne kwestie?

Często oczekujemy, że określony preparat po prostu rozwiąże kwestie, na których nam zależy.

Żaden suplement nie zastąpi nam zmian, których powinniśmy dokonać w stylu życia. Przede wszystkim przestrzegam przed różnymi mocnymi suplementami, zwłaszcza wchodzeniem w nootropiki, lub w takie substancje, które mają nas bardzo mocno stymulować, czy też wpływać na układ nerwowy. Nigdy do końca nie wiemy w jaki sposób są w stanie na nas wpłynąć bezpośrednio.

Nie jesteśmy przecież w stanie zbadać sobie w 100% poziomu swoich neuroprzekaźników. Dostępne są pośrednie badania, które nam o tym powiedzą, ale pamiętajmy że nasz układ nerwowy jest na tyle wrażliwy, że synapsy, połączenia są zależne od bardzo wielu rzeczy.
– tłumaczy nasza specjalistka

Co może wykazać badanie elastazy trzustkowej? Kliknij tutaj

O czym warto pamiętać?

Nie wiem czy spotkaliście się z tym, ale niekiedy oglądając amerykańskie filmy zauważyłam, że często leki lub suplementy trzymane były w otwieranym lustrze w łazience. Faktycznie, przeglądając tamtejsze źródła wspomina się, że zdarzają się osoby, które tak robią.

Głównie chodzi o fakt, aby zachować regularność. Możemy nie zjeść śniadania i ominąć kuchnię, ale skorzystać z łazienki musimy. To pozwala nam nie omijać dawkowania.
Jednak musimy pamiętać, aby znajdowały się w chłodnym i suchym miejscu.

Nie warto również przekraczać zalecanej, dziennej dawki witamin i minerałów, jeśli lekarz tego nie zatwierdzi. Co więcej, multiwitaminy nie zapewniają 100% dziennego zapotrzebowania na wapń lub magnez. Możesz potrzebować osobnego dodatku.

Co ma znaczenie w wyborze suplementu?

Zwracajmy uwagę jakiej firmy wybieramy suplement, jaką ma otoczkę, dodatki w środku, ile posiada substancji aktywnej. Bardzo popularne jest teraz suplementowanie się i firmy suplementacyjne wyrastają niemal jak grzyby po deszczu. Bardzo wiele jest firm, które dają niskiej jakości suplementy, a w bardzo wysokiej cenie i myślą, że samą ceną wyrobią jego renomę przy czym substancji aktywnych jest tam bardzo mało. 


Dobrej jakości suplementy posiadają w składzie głównie substancje aktywne, mało wypełniacza i mają bardzo cienką, wręcz bezbarwną otoczkę. Problematyczne może okazać się, kiedy otoczka jest w jakimś kolorze i jest dość gruba.

Niektóre suplementy można wysypywać, ale wtedy zazwyczaj producent o tym informuje i jest to jedna z rzeczy, które świadczą o formule wysokiej jakości.

Warto też pamiętać, że najlepsze są formy płynne, np. tran. Jeśli jednak to nas nie przekonuje, sięgnijmy po proszkową. –
dodaje Emilia Ptak

Podsumowanie

Suplementacja to niezwykle obszerny temat do którego jeszcze nie raz wrócimy. Ważnym wnioskiem jest z pewnością fakt, że drogi suplement nie musi oznaczać najlepszej jakości. W tym przypadku drogie nie znaczy dobre.


Sporo nasza specjalistka wspominała również o tym jak rozpoznać suplement wysokiej jakości. Wiesz już, że ich formy płynne są najlepsze, ale w sumie dlaczego? O tym dowiesz się na szkoleniu Jak Dobrać Dietę i Suplementację? – KLIK

Źródła:
1. Kurs Dietetyka i Suplementacja w Sporcie
https://a4academy.pl/kursy/dietetyka-i-suplementacja-w-sporcie/

2. Inulina jako produkt spożywczy, paszowy, farmaceutyczny, kosmetyczny i energetyczny.
https://www.researchgate.net/profile/Barbara_Sawicka3/publication/264039705_Inulina_jako_produkt_spozywczy_paszowy_farmaceutyczny_kosmetyczny_i_energetyczny/links/54001ddc0cf2194bc29aa945/Inulina-jako-produkt-spozywczy-paszowy-farmaceutyczny-kosmetyczny-i-energetyczny.pdf

3. Inulin: Properties, health benefits and food applications
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0144861716303812?via%3Dihub

4. Dopuszczanie do obrotu suplementów diety
https://www.nik.gov.pl/plik/id,13031,vp,15443.pdf

5. Suplementy diety – panaceum na wszystkie dolegliwości?
file:///C:/Users/asd/Downloads/62483-171960-1-PB.pdf

6. ST. JOHN’S WORT
https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-329/st-johns-wort

7. How to Evaluate Vitamins and Supplements
https://www.webmd.com/diet/features/what-vitamin-should-i-take#2