Jak siedzieć w domu i nie jeść? [sposób na lockdown bez podjadania]

Podziel się
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram

W tym artykule ...

Skoro tak dużo czasu w ostatnich miesiącach spędzamy w domu, to obnażmy problem podjadania. Bądźmy szczerzy, przebywanie w pobliżu lodówki, szafki ze słodyczami i z dowolnym dostępem do przekąsek może stać się niezłą pułapką. Ile razy wpadł w nią Twój pacjent lub Ty?

Wcześniej spora część z nas każdego dnia kierowała się do miejsca pracy. Niezależnie, czy było to biuro lub inna przestrzeń – przemieszczaliśmy się.  W normalnym trybie wychodząc do pracy, wkraczamy w tryb działania.

Mamy oddzielone części dnia – praca, dom. Natłok zdarzeń, brak jedzenia na wyciągnięcie ręki niekiedy bywało dla nas korzystne. Wtedy często jemy dopiero, gdy dotrzemy do domu.

Sytuacja w trakcie pandemii zdecydowanie zmieniła się, nowa rzeczywistość dla wielu związana z pracą w domu stała się sporym wyzwaniem. Nagle okazuje się, że mamy coraz więcej okazji do podjadania, czy to po zakończonej konferencji online, lub podczas kilku minut przerwy.

Bywa, że ciężko odmówić sobie pewnych rzeczy. Do wielu z nich mamy słabość. W pracy z podopiecznymi często zauważam, że zgubnym momentem staje się weekend, kiedy nasz tryb praca – dom znika. Bez rutynowego działania sprawia, że pacjent czuje się zagubiony i sięga po dodatkowe produkty.

Warto pomyśleć o zrównoważeniu aktualnej sytuacji. Najważniejsze, by stworzyć komfortowe warunki do pracy oraz zapewnianiu sobie regularnych porcji jedzenia. Dlatego poniżej zawarłam kilka praktycznych rad, szczególnie przydatnych dla psychodietetyków i osób mających problem z podjadaniem.

Kupowanie niezbędnej ilości produktów

Ostatnio robienie zapasów jest na czasie, ale staraj się kupować świeże produkty i uzupełniaj je na bieżąco. Nie martw się, nie stracimy dostępu do jedzenia. Przed wyjściem na zakupy warto sprawdzić czego potrzebujesz oraz sporządzić listę zakupów. Szczególnie warto zwrócić uwagę na świadome decyzje co do ilości. Nie warto zwieźć się promocjom. Potrzebujesz dokładnie tyle, ile zapisałeś na liście.

Zaplanuj odstępstwo od diety – zasada 80/20

Może masz ochotę na swój ulubiony słodyczy, czy deser, którego nie jadłeś wieki? Kup składniki do jest przygotowania lub sam produkt w ilości, jaką planujesz spożyć. Zabranianie słodyczy w okresie siedzenia w domu – to nie jest dobry pomysł.

Relacje z jedzeniem powinny być zdrowe. Nie dzielimy jedzenia na dobre i złe. Jak do wszystkiego, tak  i w jedzeniu, powinniśmy zachować równowagę. Nie ma sensu popadać ze skrajności w skrajność.

Ostatnia aktualizacja: 17 listopada 2020

Eksperci w tym artykule

Roksana Wojciechowska

Podobał Ci się artykuł? Podziel się!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram

K. Hansen, Kompulsywne objadanie się. Jak dzięki mocy własnego mózgu uwolnić się od zaburzeń odżywiania
K. Gruszecka, Psychodietetyka, czyli jaki wyjść z błędnego koła odchudzania
A. Brytek-Matera, Psychodietetyka
M. Hajkiewicz- Mielniczuk, Jak schudnąć kiedy nic nie działa
K. Czepczor, A.Brytek-Matera, Jedzenia pod wpływem emocji
S.Lindsey, Emocje na głodzie

Progres dzięki nauce

Edukujemy i inspirujemy w zakresie zdrowego trybu życia. Jesteśmy pionierami w walce z chorobami cywilizacyjnymi i wierzymy w progres dzięki nauce.

Potrzebujesz pomocy?

Masz pytanie? Napotkałeś problem techniczny? Przejrzyj nasze artykuły pomocy lub skontaktuj się z nami. 

Zaloguj się

Masz konto w platformie? Zaloguj się!

Zarejestruj się

Dołącz do A4® i rozwijaj się razem z nami!

Built with science 

 © 2021 A4®