Jakie probiotyki dla sportowca?

Podziel się
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram

W tym artykule ...

Zewsząd bombardowani jesteśmy informacjami o tym, że mikrobiota jelit ma ogromny wpływ na
zdrowie i samopoczucie. Coraz więcej badań potwierdza skomplikowane zależności pomiędzyskładem jakościowym i ilościowym mikroflory układu pokarmowego, a przeróżnymi dolegliwościami(lub ich brakiem) pozornie niezwiązanymi z trawieniem. Skoro więc bakterie zasiedlające nasze jelitasą tak ważne dla organizmu – to może i również działają w kwestii osiągów sportowych?Od razu warto zaznaczyć, że dotychczas nadal jest za mało badań opisujących działanie probiotykówna organizm sportowca. Natomiast dość skrupulatnie zbadano już oddziaływanie dobroczynnychbakterii na poszczególne dolegliwości czy zaburzenia mogące dotykać osoby bardzo aktywnefizycznie. Przede wszystkim więc będziemy tutaj mówić o problemach żołądkowo-jelitowych wtrakcie wykonywania aktywności, występowaniu chorób układu oddechowego wskutek niższejodporności, a także poprawie wytrzymałości organizmu poddawanego treningom sportowym.Układ pokarmowy jest narażony na wiele dolegliwości związanych z wysiłkiem fizycznym. Zwyklejest to powiązane ze stanem niedokrwienia narządów, wskutek odpłynięcia krwi do pracującychmięśni. Wówczas sportowiec może borykać się z niestrawnością, zgagą, nudnościami, a nawetwymiotami czy biegunką. Takie sytuacje mogą być zredukowane pod kątem nasilenia i czasu ichtrwania poprzez dobór odpowiednich probiotyków. Na przykład suplementacja Lactobacillusrhamnosus GG u maratończyków zmniejszyła czas trwania wspomnianych zaburzeń, natomiastLactobacillus gasseri, Bifidobacterium bifidum, Bifidobacterium longum u ponad połowy osób(rugbistów) suplementujących ten kompleks bakterii spowodowały brak epizodów ze strony przewodupokarmowego w trakcie stosowania probiotyku.Probiotyki wpływają też na procesy odpornościowe w organizmie, przez co spada ryzyko zakażeniadróg oddechowych – bardzo często spotykane wśród ciężko trenujących osób. Regularneprzyjmowanie L. casei Shirota w ciągu 20 tygodni skutkowało podwyższeniem odporności na częśćwirusów. Natomiast poprzez przyjmowanie jogurtu zawierającego Lactobacillus acidophilus,Lactobacillus delbrueckii, Bifidobacterium bifidum, Streptococcus salivarius thermophilus, wykazanojuż po 2 miesiącach zmniejszenie częstości i czasu trwania zakażeń górnych dróg oddechowych.Odpowiedni dobór bakterii może także przyczynić się do redukcji odczucia zmęczenia, „zakwasów”mięśniowych czy do podwyższenia wytrzymałości włókien mięśniowych. Zmniejszenie stężeniakwasu mlekowego we krwi myszy stwierdzono po podaniu Lactobacillus plantarum TWK10. Abyjednak potwierdzić, że i u ludzi poszczególne szczepy mogą być dobroczynne: 12 tygodni podawaniagrupy szczepów Bifidobacterium bifidum W23, Bifidobacterium lactis W51, Enterococcus faeciumW54, Lactobacillus acidophilus W22, Lactobacillus brevis W63, and Lactococcus lactis W58,poskutkowało obniżoną potreningową degradację białek mięśniowych. Z kolei podawanie probiotykuzawierającego Lactobacillus acidophilus, L. rhamnosus, L. casei, L. plantarum, L. fermentum,Bifidobacterium lactis, B. breve, B. bifidumand, Streptococcus thermophilus, już po 2 miesiącachwpłynęło korzystnie na zmniejszenie męczliwości mięśni.Jak widać, nauka pokazuje, że warto pochylić się nad tematem probiotyków, jeśli trenujemy dośćintensywnie. Tutaj natomiast uwaga – wybierając produkt zawierający dobroczynne bakterie, niewystarczy sprawdzać nazwy (rodzaju i gatunku) szczepu. Bardzo ważne jest sprawdzenie, z jakimkonkretnie szczepem mamy do czynienia. Ten natomiast zazwyczaj oznaczany jest wielkimiliterami/cyframi po wypisaniu rodzaju i gatunku bakterii obecnych w produkcie.

Ostatnia aktualizacja: 15 grudnia 2019

Eksperci w tym artykule

No items found

Podobał Ci się artykuł? Podziel się!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram

Probiotics, immunity and exercise: A review. Exercise Immunology Review, 2009, 15: 107–126.
Bermon S. i wsp.: The microbiota: An exercise immunology perspective. Exercise ImmunologyReview, 2015, 21: 70–79.Gleeson M. i wsp.: Effects of Lactobacillus casei Shirota ingestion on common cold infection andherpes virus antibodies in endurance athletes: a placebo‑controlled, randomized trial. Eur J ApplPhysiol, 2016, 116: 1555-1563.Salarkia N. I wsp.: Effects of probiotic yogurt on performance, respiratory and digestive systems ofyoung adult female endurance swimmers: a randomized controlled trial. Medical Journal of theIslamic Republic of Iran, 2013, 27, 3: 141-146.Lamprecht M. I wsp.: Probiotic supplementation affects markers of intestinal barrier, oxidation, andinflammation in trained men; a randomized, double-blinded, placebo-controlled trial. Journal of theInternational Society of Sports Nutrition, 2012, 9:45.Haywood BA. I wsp.: Probiotic supplementation reduces the duration and incidence of infectionsbut not severity in elite rugby union players. Journal of Science and Medicine in Sport, 2014,17(4): 356-360.Kekkonen RA. i wsp.: The effect of probiotics on respiratory infections and gastrointestinal symptomsduring training in marathon runners. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism,2007, 17: 352-363.

Progres dzięki nauce

Edukujemy i inspirujemy w zakresie zdrowego trybu życia. Jesteśmy pionierami w walce z chorobami cywilizacyjnymi i wierzymy w progres dzięki nauce.

Potrzebujesz pomocy?

Masz pytanie? Napotkałeś problem techniczny? Przejrzyj nasze artykuły pomocy lub skontaktuj się z nami. 

Zaloguj się

Masz konto w platformie? Zaloguj się!

Zarejestruj się

Dołącz do A4® i rozwijaj się razem z nami!

Built with science 

 © 2021 A4®