Przeciwutleniacze a sport

Podziel się
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram

W tym artykule ...

Czy sportowiec powinien przyjmować antyoksydanty?

Antyoksydanty cieszą się znakomitą wprost sławą i trudno się temu dziwić, zważywszy nafakt, iż powstrzymują wszelkie negatywne zmiany zachodzące w naszym organizmiewynikające z nadmiaru w nim wolnych rodników. Stres oksydacyjny jest negatywnym stanemz punktu widzenia zdrowia, a szczególnie na niego narażeni są właśnie sportowcy. W tejsytuacji faktycznie przeciwutleniacze mogą okazać się pomocne – jednak czy zawsze tak jest?

Stresuj się stresem oksydacyjnym

Czym jednak właściwie jest zjawisko stresu oksydacyjnego? Wspomnieliśmy już, żeszczególnie często występuje on w obliczu wysiłku fizycznego. Podczas aktywności wzrastazużywanie tlenu przez mięśnie, przez co zaburzona zostaje równowaga międzyproutleniaczami, a antyutleniaczami. Powstają wolne rodniki, czyli cząstki w skrócieprzyspieszające starzenie organzmu. Właśnie to zjawisko nazywane jest stresemoksydacyjnym. Odpowiednia dawka dostarczonych z zewnątrz antyoksydantów możezminimalizować skutki tego procesu, trzeba jednak mieć na uwadze, że przy intensywnymwysiłku wzrasta zużycie owych przeciwutleniaczy.

Czym są antyoksydanty i gdzie można je znaleźć?

Przeciwutleniacze to – najprościej rzecz ujmując – substancje… przeciwdziałające utlenianiu.Posiadają one zdolność do oddawania elektronu wolnym rodnikom, dzięki czemu przerywająoksydację, zaś same nie stają się poprzez to rodnikami. Aktywność antyoksydantów możepolegać między innymi na przeciwdziałaniu reakcji utleniania wolnych rodników, hamowaniureakcji samoutleniania lub zmieniając wodoronadtlenki w stabilne związki.Aby dostarczyć sobie antyoksydantów należy spożywać zwłaszcza produkty zawierające dużowitaminy A, C i E. Wśród owoców są to czarne porzeczki, cytrusy, jagody, maliny,winogrona oraz jabłka. Spośród warzyw najwięcej przeciwutleniaczy posiadają również te, wktórych składzie jest selen, mianowicie: dynia, czerwona fasola, czerwona papryka, brokuły,natka pietruszki i cebula. Chcąc ograniczyć liczbę przyspieszających proces starzeniawolnych rodników można sięgnąć też po wszystkie rodzaje orzechów albo po migdały.Flawonoidy są kolejną substancją, dostarczającą przeciwutleniacze. Ich źródłami są kawa,wino (zwłaszcza czerwone, zawierające resweratrol) oraz herbata – w szczególności zielonaze względu na obecność w jej składzie galusanu epigallokatechiny.

Sport rządzi się swoimi prawami

Zapewniane przez przeciwutleniacze działania, takie jak ochrona błon komórkowych i DNAprzed destrukcją poprzez neutralizowanie reaktywnych form tlenu zazwyczaj są pożądane. Wprzypadku sportowców jednak sprawa ma się inaczej. Wolne rodniki również mają bowiemswoje zastosowanie i pełnią bardzo istotną rolę w procesie adaptacji wysiłkowej. Ichwzmożona produkcja ma zatem także pozytywne skutki, takie jak systematyczny przyrosttkanki mięśniowej albo poprawa wyników kondycyjnych i siłowych. Neutralizacja rodników iproces antyzapalny w związku z powyższym spowalniają wzrost formy w sporcie.Po zakończeniu treningu należy zatem unikać spożywania źródeł przeciwutleniaczy, a takżeproduktów zawierających substancje antyzapalne. Intensywna aktywność fizyczna sprawiarównież, że całkowity poziom wolnych rodników zostaje obniżony… za pomocą innychwolnych rodników w procesie zwanym autofagią.Jak widać z jednej strony antyoksydanty mogą być faktycznie przydatne ze względu na walkęz wolnymi rodnikami, z drugiej jednak nie w każdej sytuacji. Nic w naszym organizmie niedzieje się bez przyczyny i tak samo wygląda to w przypadku wspomnianych wolnychrodników, dzięki którym efekty wysiłku siłowego i kondycyjnego są znacznie lepsze. Jeślichcemy zatem pozbyć się ich z organizmu – nie róbmy tego po treningu i wstrzymajmy się zewzmożonym spożyciem przeciwutleniaczy, na przykład bezpośrednio z suplementów, wokresie około treningowym.

Ostatnia aktualizacja: 5 lipca 2020

Eksperci w tym artykule

No items found

Podobał Ci się artykuł? Podziel się!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram

Progres dzięki nauce

Edukujemy i inspirujemy w zakresie zdrowego trybu życia. Jesteśmy pionierami w walce z chorobami cywilizacyjnymi i wierzymy w progres dzięki nauce.

Potrzebujesz pomocy?

Masz pytanie? Napotkałeś problem techniczny? Przejrzyj nasze artykuły pomocy lub skontaktuj się z nami. 

Zaloguj się

Masz konto w platformie? Zaloguj się!

Zarejestruj się

Dołącz do A4® i rozwijaj się razem z nami!

Built with science 

 © 2021 A4®