Stres i trening w parze nie idą

Podziel się
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram

W tym artykule ...

Wszyscy znamy kortyzol – jeśli nawet nie pamiętamy z zajęć biologii, do czego służy, to z pewnością
mieliśmy do czynienia z jego aktywnością w naszym organizmie. Kortyzol, inaczej mówiąc hormonstresu – to codziennie towarzysząca nam substancja wytwarzana w korze nadnerczy, odpowiadająca zareakcje ciała na groźne, zagrażające sytuacje. Co ciekawe, trening dla organizmu jest niczym innym jakbodźcem stresowym, stąd ścisłe powiązanie kortyzolu i wysiłku fizycznego nie powinno nikogozadziwić.

Wzmacniaj korę

Hormon stresu, jak wspomniałam, syntezowany jest w korze nadnerczy. Jego stężenie w organizmiemożna łatwo wykryć za pomocą badania śliny albo krwi. Normalnym zjawiskiem jest, gdy wartośćkortyzolu mierzona rano jest o połowę wyższa, niż po południu. Dlatego też zaleca się wykonywaćbadanie dwukrotnie w ciągu dnia, by zdiagnozować ewentualne problemy z syntezą tego hormonu.Tym niemniej, kortyzol to substancja, która powinna oddziaływać na organizm krótkotrwale, jedynie wsytuacji stresowej. Wówczas wzmaga się wykorzystanie substratów energetycznych – białka sąprzekształcane w glukozę, aktywowane zostaje korzystanie ze zmagazynowanego w wątrobie glikogenuczy uwalnianie tłuszczu z adipocytów (komórek tłuszczowych). Gdy wytwarzanie kortyzolu wymykasię spod kontroli i podwyższone wartości tego hormonu stają się przewlekłe dla organizmu, to już jestsytuacja niebezpieczna – bowiem taki nieustanny stres to przyczyna wielu poważniejszych zaburzeń worganizmie. To wręcz prosta droga do większości chorób, w tym otyłości, problemów z sercem,tarczycą czy depresji.

Albo mięśnie, albo stres

Co mówią badania na temat wpływu kortyzolu na osiągi sportowe? Zdecydowanie najbardziejniekorzystnie wpływa on na inne hormony, przede wszystkim płciowe. Dotyczy to głównie testosteronui estrogenu, które odgrywają niebagatelną rolę w adaptacji do treningu siłowego i warunkują zarównowytrzymałość (kondycję), jak i wygląd mięśni. Kortyzol charakteryzuje się na przykładantagonistycznym oddziaływaniem na androgeny, w tym również na testosteron. Mianowicie hormonstresu redukuje syntezę białek mięśniowych. Wpływa to więc zarówno na zdolności regeneracyjneorganizmu, jak i – kolokwialnie mówiąc – wielkość mięśni. Udowodniono ponadto, że wysokie stężeniahormonu stresu wpływają na zwiększenie sztywności naczyń krwionośnych, a co za tym idzie –prowadzą do miażdżycy. Jak ma się to do treningu? Otóż przy problemach z układem krwionośnymznacznie ostrożniej należy podchodzić do wyboru rodzaju, długości i intensywności sesji treningowych– na przykład odpada ulubiony da wielu trening siłowy, kulturystyczny.Warto wspomnieć też o wpływie kortyzolu na zmiany rytmu dobowego. Problemy z budzeniem się i zzasypianiem mogą skutecznie w sposób pośredni obniżyć wydolność i koncentrację na treningu, a takżesamą do niego motywację. Wiadomo przecież, że o wiele lepiej trenuje się będąc wyspanym, aniżelimarząc tylko o pójściu pod koc.

Mniej znaczy więcej

Co powinno nas zaniepokoić i skłonić do wykonania badań diagnostycznych? Przede wszystkimuczucie przewlekłego zmęczenia i podenerwowania, brak motywacji do działania, trudności zkoncentracją, osłabienie siły, zredukowanie libido, pogorszenie stanu cery, włosów i paznokci… Jeśliwyniki badań wskażą, że problemem jest wartość kortyzolu w organizmie, należy zapamiętać trzypodstawowe czynniki działające terapeutycznie. Mianowicie są to: sen, odpoczynek i właściwa dieta.Niestety do odpoczynku zaliczamy także optymalną ilość treningu, a czasami optymalna oznacza… poprostu mniej.

Ostatnia aktualizacja: 10 lipca 2020

Eksperci w tym artykule

No items found

Podobał Ci się artykuł? Podziel się!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram

Cadegiani F. A. i in.: Hormonal aspects of overtaining syndrome: a systematic review. BMC Sports Sci
Med Rehabil. 2017; 9: 14.Browniee K. K. i in.: Relationship Between Circulating Cortisol and Testosterone: Influence of PhysicalExercise. J Sports Sci Med. 2005 Mar; 4(1): 76–83.Monteleone P, Maj M, Beinat L, Natale M, Kemali D. Blunting by chronic phosphatidylserineadministration of the stress-induced activation of the hypothalamo-pituitary-adrenal axis in healthy men.Eur J Clin Pharmacol. 1992;42(4):385-8.Fahey TD, Pearl M. The hormonal and perceptive effects of phosphatidylserine administration duringtwo weeks of resistanve exercise-induced overtraining. Biol Sport, 1998 15:135-144.

Progres dzięki nauce

Edukujemy i inspirujemy w zakresie zdrowego trybu życia. Jesteśmy pionierami w walce z chorobami cywilizacyjnymi i wierzymy w progres dzięki nauce.

Potrzebujesz pomocy?

Masz pytanie? Napotkałeś problem techniczny? Przejrzyj nasze artykuły pomocy lub skontaktuj się z nami. 

Zaloguj się

Masz konto w platformie? Zaloguj się!

Zarejestruj się

Dołącz do A4® i rozwijaj się razem z nami!

Built with science 

 © 2021 A4®