Termogeniki – czyli jak biernie spalać tłuszcz.

28 lutego 2020
Podziel się:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram

W tym artykule ...

Nie ma co ukrywać: jednym z głównych powodów, dla których ćwiczy i stosuje dietę większość osób, jest spalanie tkanki tłuszczowej. I nie ma w tym nic złego, ba! To wręcz godne pochwały i bardzo rozsądne z punktu widzenia naszego zdrowia. Niestety wiąże się to też z wieloma wyrzeczeniami, ale istnieją pewne drogi na skróty… Oczywiście nie zrobią za nas wszystkiego, ale przecież w walce z tkanką tłuszczową każda pomoc się przyda. A zatem czym tak naprawdę są oferujące tak cudowne działanie termogeniki? I czy w ogóle są potrzebne sportowcom oraz osobom wykonującym aktywność fizyczną rekareacyjnie

Czym w ogóle jest termogeneza?

Najprościej rzecz ujmując, termogeneza to powstawanie ciepła, które może być wywoływane przez różne czynniki. Organizm musi utrzymywać stałą temperaturę, zużywając w tym celu energię. Temperatura naszego ciała wzrasta jednak w określonych sytuacjach. Jedną z nich jest aktywność fizyczna, a inną termogeneza poposiłkowa – zwiększa się wówczas produkcja ciepła i spalane są kalorie.

W celu trawienia dopiero co zjedzonego posiłku, organizm wykorzystuje energię z tkanki tłuszczowej. Im więcej mamy tkanki mięśniowej, tym lepsza następuje termogeneza, ponieważ to mięśnie są najbardziej efektywne pod względem spalania kwasów tłuszczowych w celu uzyskania energii. Znaczenie ma również rodzaj spożywanego pokarmu. Tłuszcze zwiększają przemiany o 5 – 6%, węglowodany o 7%, natomiast białka aż o 15 – 20%! Jakie produkty konkretnie są jednak najskuteczniejsze?

Termogeniki – nasz cichy sprzymierzeniec

Zanim odpowiemy na poprzednie pytanie, zadajmy kolejne: jak najprościej można wytłumaczyć, czym są termogeniki? Otóż są to substancje zwiększające tempo przemiany materii za pomocą zwiększania temperatury ciała i w konsekwencji stymulowanie metabolizmu tłuszczowego. Intensywne spalanie ciepła z tłuszczu prowadzi zaś rzecz jasna do jego utraty.

Wśród termogeników można wymienić niektóre produkty cechujące się szczególnie mocnym działaniem. Wśród ekstraktów najczęściej można spotkać te, w których wykorzystano wyciągi z białej i zielonej herbaty, guarany albo zielonej kawy. Wszystkie wymienione produkty nasilają proces produkcji ciepła z tłuszczu, działają energetyzująco i hamują łaknienie.

Duże znaczenie mają także zawarte w posiłkach konkretne składniki, takie jak kapsaicyna. Ma ona charakterystyczny, ostry smak i występuje w pieprzu i papryce chili, które dzięki jej obecności są termogenikami. Zwiększa ona bowiem wydatki energetyczne poprzez utlenianie tłuszczów. Zawarty w imbirze gingerol również przyspiesza procesy przemiany materii poprze podniesienie temperatury ciała. Innym produktem o opisywanym działaniu jest olej lniany, który dzięki obecności kwasu linolowego sprawia, że organizm przestaje magazynować tłuszcz z potraw.

Owoce także często są znakomitymi termogenikami. Wspomniany proces jest często powodowany przez witaminę C, zatem owoce, które są w nią bogate, jak np. cytrusy, truskawki, kiwi czy porzeczki, sprawią, że poprzez przemianę materii wzrośnie temperatura naszego ciała. Dzieje się tak, ponieważ kwas askorbinowy stymuluje produkcję L – karnityny transportującej do komórek cząsteczki tłuszczowe. Także produkty bogate w błonnik (pomidory, szpinak, marchewka, seler), niezbędny do prawidłowego trawienia, są termogenikami.

Zdrowie czy ładna sylwetka?

Na szczęście, stosując termogeniki, nie trzeba wybierać pomiędzy dwiema z podanych w nagłówku sytuacji. Okazuje się, że stosowanie produktów o działaniu termogenicznym, według dawkowania określonego przez producenta, jest zarówno efektywne w stosunku do spalania tkanki tłuszczowej, jak i bezpieczne. Należy jednak uważać, by nie nadużywać tych produktów, a także by w trakcie okresu suplementacji nie spożywać dodatkowych nadmiernych ilości kawy, zielonej herbaty, żeń-szenia.
Na koniec jeszcze jedna uwaga: warto pamiętać, że nie tylko to co jemy, ale też jak jemy, ma wpływ na termogenezę. Czasem okazuje się, że sama zmiana kilku nawyków może pomóc w spaleniu tkanki tłuszczowej i wcale nie potrzeba w danej sytuacji od razu sięgać po termogeniki. Należy przede wszystkim jeść kilka posiłków dziennie, ponieważ wtedy będzie ona zachodziła częściej, w ramach tak zwanej termogenezy poposiłkowej. Ponadto białko w diecie także wzmaga procesy termogenezy. Dzięki temu w ciągu dnia więcej energii zostanie poświęcone przez organizm na produkcję ciepła i metabolizm, a taki przecież jest nasz cel, prawda?

Podobał Ci się artykuł? Podziel się!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram

Autor artykułu

Eksperci w tym artykule

Brak przypisanych ekspertów

Kursy w kategorii

Znajdź kurs idealny dla Ciebie

Popularne kursy

Poznaj A4®

Jesteśmy pionierami edukacji do walki z chorobami cywilizacyjnymi. Przesuwamy granice!

Pomoc

Potrzebujesz pomocy? Masz pytania? Sprawdź naszą rozbudowaną sekcję pomocy lub skontaktuj się.

Zaloguj się

Jesteś członkiem A4®?
Masz wykupiony kurs?

Built with science 

 © 2021 A4®