3 rodzaje odżywek białkowych – jak wybrać najlepszą?

Najpopularniejszą odżywką białkową jest białko serwatkowe. Powstaje z produktów ubocznych przy produkcji twarogu. Dzisiaj dowiesz się jak wybrać najlepsze, co cechuje jego poszczególne rodzaje i odkryjesz na czym polegają różnice.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

Czy kiedykolwiek zastanawiało Cię skąd w ogóle bierze się białko? Przepis wydaje się całkiem prosty, ale od początku… Kojarzysz zsiadłe mleko? Do jego wytworzenia potrzebujemy mleka (najlepiej takiego prosto od krowy), a później potrzebujemy czasu.

I … dzieje się!

Na samej górze powstanie nam śmietana, później zsiadłe mleko z którego możemy zrobić kefir, jogurt, czy twaróg, a na samym dole zostanie nam półprzezroczysty płyn. To właśnie jest serwatka i to ona wykorzystywana jest jako białko serwatkowe

Zawiera ona stosunkowo mało laktozy, dlatego nawet osoby z delikatną nietolerancja mogą je dobrze przyjmować, chociaż i tutaj zdarzają się różne wyjątki. Natomiast w związku z faktem, że jest na bazie nabiału, będzie zawierała kazeinę. – wspomina dietetyk kliniczny, Anna Przebinda w kursie Dietetyka i Suplementacja w Sporcie.

Dlatego osoby uczulone na nią lub z chorobami autoimmunologicznymi nie powinny sięgać po tego typu odżywki białkowe.

Masz do wyboru 3 rodzaje (poznaj każdy z nich)

Odżywek białka serwatkowego mamy do wyboru 3 rodzaje: hydrolizaty, izolaty i koncentraty. 

  • Hydrolizaty – zawierają ok. 99% białka w sobie. Jest zdecydowanie najszybciej wchłanialnym białkiem. Potrafi wchłonąć się w całości nawet do 30 minut po treningu. Zatem jeśli zależy nam, żeby szybko sobie go dostarczyć.
  • Izolaty – zawierają ok. 95% białka w sobie. Z izolatu możemy w prosty sposób zrobić hydrolizat. Wystarczy po prostu izolat przygotować ok. 1-2h wcześniej. W tym czasie ulega on częściowemu rozpadowi. Finalnie, kiedy po niego sięgniemy dużo lepiej wchłonie się do naszego organizmu
  • Koncentraty – najpopularniejsze i najtańsze. Zawierają ok. 80% białka w sobie. Wchłaniają się do ok. 2h. 

O wszystkich rodzajach bardziej szczegółowo opowie Ci dietetyk kliniczny, Anna Przebinda w kursie Dietetyka i Suplementacja w Sporcie.  

Suplement o udowodnionym działaniu wspomagającym

Australijski Instytut Sportu (AIS) na podstawie analizy badań naukowych podzielił suplementy na 4 grupy: A, B, C i D. Co oznacza ten podział?

  • Grupa A – Suplementy o udowodnionym działaniu wspomagającym. 
  • Grupa B – Suplementy, których przyjmowanie należy rozważyć w oparciu o badania naukowe. 
  • Grupa C – Suplementy, które według badań naukowych nie przynoszą sportowcom korzyści i raczej nie powinny być stosowane.
  • Grupa D – Suplementy, których sportowcy nie powinni przyjmować ze względu na zawartość substancji zabronionych lub wysokie ryzyko zanieczyszczenia środkami dopingującymi. 

Dobre i złe wiadomości 

Bezsprzecznie dobra wiadomość jest taka, że według powyższej klasyfikacji białko serwatkowe zalicza się do grupy A. Natomiast lista suplementów na które powinniśmy uważać jest całkiem spora.

Możesz zostać specjalistą, który z łatwością dobiera nie tylko sprawdzoną, skuteczną dietę, ale również potwierdzoną naukowo suplementację, dzięki kursowi Dietetyka i Suplementacja w Sporcie. Dowiedz się jak odpowiednio zarządzać energią, abyś Ty lub Twoi podopieczni mogli osiągać więcej w sporcie. Naucz się jak powinna wyglądać prawidłowa regeneracja, dzięki odpowiedniemu planowi żywieniowemu. Zapisz się na nasz kurs – wystarczy, że klikniesz TUTAJ

Dołącz do A4®

Załóż darmowe konto w platformie A4® i rozwijaj się już dziś!

Dołącz do Pakietu VIP i ucz się bez limitu

Pakiet VIP to nielimitowany dostęp do wszystkich kursów A4® oraz ogromne zniżki na Kierunki Kariery. Zapisz się na pakiet edukacyjny #1 i rozpocznij naukę.