Rekomendowane dawki suplementów dla sportowców są przeważnie za niskie

Wśród suplementów diety niewiele jest tych, które mają udowodnione naukowo działanie i które warto stosować - komentuje Agnieszka Wianecka, dietetyk kliniczny. A czasami uprawiając sport należy suplementować się dawkami większymi, niż zalecane. Jak dobrze wybrać, kiedy ciężko o dobry wybór?
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

Jeżeli chodzi o witaminy to w większości mamy ustalone dawki, które są określone w Polsce specjalną ustawą i one są przeważnie za niskie – szczególnie, jeśli chodzi o sportowców.

Sportowcy mogą potrzebować więcej…

Pamiętajmy, że normy zostały stworzone na podstawie analizy niedoborów, skutków nadmiaru. Natomiast nie u kogoś, kto ma intensywny wysiłek fizyczny.  – komentuje dietetyk kliniczny, Anna Przebinda w kursie Dieta i Suplementacja w Sporcie.

Im więcej wysiłku fizycznego, w im bardziej zanieczyszczonym środowisku żyjemy, im więcej stresu, stanów zapalnych (a sport to jeden z największych generatorów stanów zapalnych w organizmie), tym większe mamy zapotrzebowanie na witaminy i minerały

Dlatego czasami przekraczamy dawkę, która jest zalecana. Może być to nawet 100% więcej, a może być nawet kilka, lub kilkanaście razy. Wszystko po to, aby zapewnić odpowiednie wysycenie naszych tkanek. 

Ok, ale przejdźmy do czegoś, co może trochę nas oświecić… 

Przykład jasny jak słońce

Witamina D jest również badana w kontekście sportu. Dostępne publikacje wskazują, że prawidłowe odżywienie witaminą D zmniejsza ryzyko kontuzji u sportowców, częstotliwość infekcji oraz może pozytywnie wpływać na wydolność tlenową i beztlenową.  – komentuje Damian Parol w artykule Witamina D w diecie sportowca na stronie Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej.

Co ciekawe, osoby z niedoborem są bardziej narażone na choroby serca, cukrzycę, nowotwory, czy demencję. 

A skoro już wiemy, że np. dzięki witaminie D możemy doświadczyć szeregu korzyści…

To jak wybrać dobry suplement?

Nie trudno o wtopę. Na rynku przybywa  firm suplementacyjnych i mimo że ceny ich produktów często są naprawdę wysokie, nie stoi za tym jakość. 

Tymczasem dobry suplement to taki, który ma w sobie mało wypełniacza, cienką, najlepiej bezbarwną otoczkę, a w ich składzie przeważają substancje aktywne. No i co najważniejsze – działa i mamy efekt.

A o tym jak podnieść swoje wyniki w sporcie, dzięki potwierdzonej naukowo suplementacji obszernie mówi dietetyk kliniczny, Anna Przebinda w kursie Dietetyka i Suplementacja w Sporcie.

Trudna sztuka suplementacji

I chociaż wydawać by się mogło, że już cena może być odpowiedzią na pytanie “Czy warto?” – nie do końca tak jest. Być może jej wynik to chociażby m.in kwestia budżetu przeznaczonego na marketing. Tymczasem w środku klops, bo większość suplementu stanowi wypełniacz… 

W sporcie możesz osiągać więcej. Zapisz się na kurs Dietetyka i Suplementacja w Sporcie, aby dobrać dla siebie lub swoich podopiecznych najlepszą, potwierdzoną badaniami dietę i suplementację. Dowiedz się jak skomponować sprawdzony posiłek okołotreningowy, który zmaksymalizuje osiągi. Zobacz nasz kurs – wystarczy, że klikniesz TUTAJ

Dołącz do A4®

Załóż darmowe konto w platformie A4® i rozwijaj się już dziś!

Dołącz do Pakietu VIP i ucz się bez limitu

Pakiet VIP to nielimitowany dostęp do wszystkich kursów A4® oraz ogromne zniżki na Kierunki Kariery. Zapisz się na pakiet edukacyjny #1 i rozpocznij naukę.