A4ACADEMY.PL ®

530 151 424

ul. Wygoda 8, 31-106 Kraków

Gdy nie możesz pić kawy – zamienniki kofeiny w wysiłku sportowym

Każdy, kto uprawia sport, zna to uczucie: jesteś wycieńczony, chcesz dać z siebie jeszcze więcej, ale brakuje Ci już mocy. Czasem jest to kwestia fizycznego wyczerpania, czasem to motywacja jest tym czynnikiem, którego zaczyna brakować. W roli substancji pobudzającej – nie tylko w sporcie – doskonale sprawdza się rzecz jasna kawa, gwarantująca kofeinowego kopa, który to z kolei dostarcza siły do ćwiczeń. Kawa jednak nie jest najzdrowszym napojem świata, a i nie wszyscy mogą ją pić. Co sprawia zatem, że kofeina jest tak pomocna i w jaki sposób możemy ją zastąpić?

Pobudzenie koncentracji i nie tylko – czemu służy kofeina?
Oczywiście pytanie to dotyczy nie tylko kofeiny, ale wszystkich substancji pobudzających i zwiększających koncentrację. Ich podstawowym działaniem w kontekście treningów jest pomoc w zwalczeniu objawów przetrenowania, a także zapewnienie siły i motywacji do dokończenia treningów. Należy też od razu wspomnieć, że omawiane preparaty oparte są na bezpiecznych i naturalnych substancjach bioaktywnych, których wkład opiera się właśnie na zwiększeniu poziomu energii i pobudzeniu.
Co do samej kofeiny: jej najbardziej znaną cechą jest zdolność do pobudzenia układu nerwowego. Jest to bardzo przydatne wobec wysiłku fizycznego, właśnie ze względu na wcześniej wspomniany pozytywny wpływ na motywację oraz koncentrację. Istnieją jednak też bezpośrednio powiązane z wysiłkiem fizycznym sposoby działania zawartej w kawie substancji, takie jak zmniejszenie uczucia znużenia i jednoczesne stymulowanie wydzielania adrenaliny. Do tego należy wspomnieć o wzmocnieniu siły skurczu i hamowaniu działania adenozyny (czynnika zmęczenia), a będziemy mogli przejść do pytania: jak zastąpić tak pomocny produkt?

Zamienniki kofeiny
Naryngenina w działaniu jest dość podobna do kofeiny, ponieważ również szybko pobudza organizm do wzmożonego wysiłku fizycznego i psychicznego – zwłaszcza we współpracy… z kofeiną właśnie, gdyż wydłuża jej czas działania. Dodatkowo przyczynia się ona do obniżenia poziomu kortyzolu, który ma działanie kataboliczne względem tkanki mięśniowej. Odnajdziemy ją w soku z grejpfrutów.
Obecna między innymi w żółtkach jaj lecytyna także świetnie wypada w roli zamiennika. Dostarcza ona do organizmu cholinę i inozyt, stanowiące składniki budulcowe mózgu, neuroprzekaźników i tkanki nerwowej, dzięki czemu wspomaga koncentrację (a także pamięć i odchudzanie). Posiada ona właściwości lipotropowe, dzięki którym przyspiesza metabolizm komórek tłuszczu poprzez ich rozbijanie.
Ziołami o działaniu pobudzającym są zaś ekstrakty z żeń – szenia koreańskiego i amerykańskiego oraz z guarany. Są to zioła o właściwościach pobudzających, które bardzo pomagają w pracy organizmu w okresie wzmożonego wysiłku fizycznego lub psychicznego. Działanie to zawdzięczają pobudzeniu mózgu i układu nerwowego, za sprawą czego poprawiają koncentrację, oddalają uczucie zmęczenia oraz pozwalają na przedłużenie treningu zwiększając zdolności adaptacyjne organizmu.
Kofeina jak widać oferuje nam mnóstwo pozytywnych właściwości podczas aktywności fizycznej, ale nietrudno ją zastąpić. Na szczęście istnieją inne substancje pobudzające, dzięki którym trening stanie się łatwiejszy, motywacja wzrośnie, a o znużenie będzie znacznie trudniej.

No Comments
Add Comment
Name*
Email*
Website