O wysiłku fizycznym w cukrzycy

Podziel się
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram

W tym artykule ...

Diabetyku, ćwiczysz?

Cukrzyca to choroba zbierająca coraz większe żniwo. Niestety, nie jest to tylko zaburzenie gospodarkiwęglowodanowej, ale wiąże się z wieloma innymi dolegliwościami i konsekwencjami. Ciekawympozostaje fakt, że brak lub niska aktywności fizycznej to jeden z głównych czynników ryzykazachorowania na cukrzycę. Z drugiej jednak strony, nierzadko aktywność fizyczna u diabetyków jestkwestią sporną – ćwiczyć czy nie, jeśli tak – to jaki rodzaj ćwiczeń i jak długi trening będzieoptymalny?

Dobroczynny trening

Zacznijmy od odpowiedzi na pierwsze pytanie: oczywiście, że ćwiczyć! Niektórzy aktywni fizyczniechorzy na cukrzycę obawiają się ćwiczeń ze względu na ryzyko hipoglikemii. Zwykle powinny zapobiectemu odpowiednie dobranie dawek insuliny, kontrolowanie glikemii przed i po (a nawet i w trakcie)treningu oraz regularne posiłki. Jeśli więc tego dopilnujemy, możemy korzystać z aktywnościfizycznej. A wpływa ona na organizm diabetyka na różnych płaszczyznach:- regulacja masy ciała lub jej spadek (w przypadku, gdy istnieje taka potrzeba),- zwiększenie wrażliwości tkanek na insulinę, a co za tym idzie – obniżenie wartości glikemii,- zapobieganie schorzeniom układu sercowo-naczyniowego,- polepszenie wartości cholesterolu we krwi (redukcja bogatych w triglicerydy cząstek VLDLcholesterolu),- redukcja nadciśnienia tętniczego (szczególnie u osób z hiperinsulinemią),- poprawa samopoczucia i stanu psychicznego chorych.

Co można, a czego nie?

Skoro wiemy już, że zdecydowanie warto uprawiać sport nawet w przypadku chorowania nacukrzycę, warto w kolejnym kroku pomyśleć, jaka aktywność będzie najlepsza. Co do tej kwestiisprawa jest odgórnie ustalona – istnieją bowiem zalecenia Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego,które dokładnie opisują, ile i jakiego wysiłku powinno się wykonywać w przypadku cukrzycy.Z początku aktywność fizyczna powinna być umiarkowana, nie forsowna i nie długotrwała. Zaleca sięco najmniej 2-3 treningi w tygodniu – najlepiej jednak nawet codziennie – o długości 20-40 minut. Coprawda najlepiej, by to lekarz określił optymalną intensywność wysiłku. Można jednak zrobić to wewłasnym zakresie, pamiętając, że trening powinien wywołać zadyszkę i lekkie podniesienie wartościtętna, ale nie brak tchu i tachykardię (nadmierne przyspieszenie akcji serca – powyżej 100 uderzeń naminutę). Nie ma potwierdzenia naukowego, że ćwiczenia oporowe są korzystne w cukrzycy. Zalecasię aktywności takie, jak jazda na rowerze, trucht, nordic walking, szybki spacer, jazda na rolkach –wszystkie te, które nie wymagają nagłego zintensyfikowania pracy organizmu.Trener powinien zwrócić szczególną uwagę, a nawet może odmówić treningu diabetyka, w kilkuszczególnych przypadkach. To wszelkie takie sytuacje, gdy cukrzyca przebiega z powikłaniami, nie jestkontrolowana i leczona przez specjalistę. Gdy dochodzi do zaburzeń takich, jak nefropatia,retinopatia, stopa cukrzycowa – nie powinniśmy na własną rękę i bez konsultacji z lekarzempróbować wdrażać aktywności w życie pacjenta.Nawet w przypadku osoby dbającej o przebieg choroby podstawowej, jaką jest cukrzyca, należy miećna uwadze kilka zasad dotyczących wysiłku, z których podstawową i nienaruszalną jest kontrolowanie glikemii przed i po wysiłku, a w razie konieczności spożycie dodatkowej porcji węglowodanów anawet rezygnacja z danej jednostki treningowej.

Ostatnia aktualizacja: 28 marca 2020

Eksperci w tym artykule

No items found

Podobał Ci się artykuł? Podziel się!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram

1. Zalecenia Amerykańskiego Towarzystwa Diabetologicznego: Cukrzyca a wysiłek fizyczny.
Diabetologia Praktyczna 2001, tom 2, nr 3.2. Zalecenia kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę, 2012. PolskieTowarzystwo Diabetologiczne.3. https://www.szkolacukrzycy.pl/szkoly/0/121/wysilek_fizyczny.pdf [dostęp dn. 30.08.2018r.]

Progres dzięki nauce

Edukujemy i inspirujemy w zakresie zdrowego trybu życia. Jesteśmy pionierami w walce z chorobami cywilizacyjnymi i wierzymy w progres dzięki nauce.

Potrzebujesz pomocy?

Masz pytanie? Napotkałeś problem techniczny? Przejrzyj nasze artykuły pomocy lub skontaktuj się z nami. 

Zaloguj się

Masz konto w platformie? Zaloguj się!

Zarejestruj się

Dołącz do A4® i rozwijaj się razem z nami!

Built with science 

 © 2021 A4®