Przygotowanie Motoryczne: Od czego zacząć?

Michał Tkacz
Michał Tkacz

Przygotowanie motoryczne staje się coraz popularniejsze i coraz więcej osób zaczyna interesować się tym tematem. Powstaje mnóstwo kursów i szkoleń, wydawane są nowe książki i publikacje, czy wreszcie pojawiają się tłumaczenia materiałów zza granicy. 

Na samym początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie: „co to jest przygotowanie motoryczne?”

  1. Po pierwsze nie szkodzić
    Musimy pamiętać, że praca trenera polega na pracy z ludźmi. Warto wziąć pod uwagę bilans zysków i strat. Czy dany bodziec treningowy będzie optymalny czy też ćwiczenie lub metoda treningowa w dużym procencie może zwiększyć ryzyko wystąpienia kontuzji.
  2. Poprawa parametrów sportowca – to logiczne. Ktoś trenuje po to, aby być lepszym w danej dyscyplinie sportu. Jeśli przez 12 miesięcy wykonujemy ten sam plan treningowy i nasze parametry nie poprawiają się to znaczy, że coś poszło nie tak.
  3. Prewencja urazów – temat bardzo szeroki i często kontrowersyjny. Nie jesteśmy w stanie w 100% uchronić kogoś od kontuzji. Możemy wpłynąć na zmniejszanie ryzyka wystąpienia urazu w przyszłości, pracować nad techniką czy optymalizacją ruchu, ale nie przewidzimy jak zachowa się przeciwnik na boisku, czy w jakim stanie będzie nawierzchnia, po której poruszają się zawodnicy.
  4. Zwiększenie poziomu cech motorycznych – ten podpunkt bezpośrednio odnosi się do poprawy parametrów. Bo w procesie treningowy o to właśnie będzie bezpośrednio chodziło – zawodnik ma być silniejszy, mocniejszy, szybszy czy bardziej wytrzymały.
  5. Środek stymulacji rozwoju – jak możemy pracować z dziećmi od najmłodszych lat, wpływać na ich kształtowanie czy rozwój.

Trzeba wziąć również pod uwagę takie czynniki jak:

  • wiek – inne środki treningowe będziemy stosować z dziećmi w wieku 10 lat, a nieco inne w pracy z profesjonalnym sportowcem
  • płeć – rozpatrując to w kontekście pracy z dziećmi i młodzieżom, czy w różnicach hormonalnych, optymalnego bodźca treningowego oraz możliwości regeneracji
  • budowa ciała – wzrost, waga, długość kończyn – nie każdy będzie predysponowany do gry w siatkówkę czy koszykówkę
  • uzdolnienia ruchowe – przede wszystkim chodzi o przyswajanie nowych form ruchu, rozumienie danej dyscypliny sportu, umiejętności techniczne i taktyczne.

Do kwestii związanych z przygotowaniem motorycznym możemy podchodzić z różnych perspektyw, zdobytej wiedzy i doświadczenia, jednak zazwyczaj główne cele będą podobne.

Nie bez znaczenia w pracy trenerskiej będzie ciągły rozwój, pogłębianie wiedzy i swojego warsztatu, aby dawać swoim podopiecznym jak najbardziej optymalne metody i środki treningowe. Przez dostęp do Internetu nasze źródła wiedzy są praktycznie nieograniczone – książki, badania, szkolenia czy artykuły. Ale trzeba do tego sięgnąć i wykorzystać możliwości, które daje nam dzisiejszy świat. 

(Jeśli szukasz najlepszego kursu z Przygotowania Motorycznego, to sprawdź nasz kurs – KLIK)

Co chwile pojawiają się nowe badania czy doniesienia płynące ze świata nauki i warto być z tym na bieżąco, a nie tylko bazować na wiedzy, która była dostępna w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Ten, kto się nie rozwija, ten się cofa…

Warto testować i weryfikować nowe informacje czy doniesienia – coś może brzmieć świetnie w teorii, a w praktyce może nigdy nie znaleźć sensownego zastosowania. Powinniśmy również analizować tą wiedzę – zobaczyć na jakich grupach badawczych prowadzone dane badanie, kto w nim uczestniczył oraz jak długo ono trwało.