Trenerze, jak przejść na wyższy poziom w treningu personalnym?

Co zrobić, gdy Twój podopieczny chce trenować bardziej ambitnie, ale wiesz, że to nie jest dobrym pomysłem? Nie pozwól sobie na błąd, który popełnia 95% trenerów.
Podziel się
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram

W tym artykule ...

Ten błąd popełnia 95% trenerów

Czy nie potrafiąc chodzić, będziemy biegać? No właśnie, tak samo jest z treningiem, nie możemy zaczynać od ćwiczenia, które w danym momencie nie jest właściwe. Trudno potem się dziwić, że cierpimy na różne dolegliwości.Na podstawie kilku lat mojego doświadczenia mogę wysnuć jeden wniosek – błędy związane z tym tematem pojawiają się często. Zdarza się, że trenerzy wykorzystują elementy treningu plyometrycznego z osobami, które najzwyczajniej w świecie nie są jeszcze gotowe na taki bodziec lub startują od wersji ćwiczeń, które nie są dla nich.  – komentuje Michał Tkacz, trener przygotowania motorycznego.

3 cenne wnioski dla Ciebie:

  • Wielu trenerów może nie wiedzieć kiedy jest najlepszy moment na wdrożenie elementów treningu plyometrycznego w pracy z klientem. Błąd mogą popełniać niekoniecznie świadomie, jednak konsekwencje dla podopiecznego mogą być dotkliwe i dotyczyć np. dolegliwości bólowych.
  • Fakt, że z obserwacji Michała takie błędy zdarzają się często, może wiązać się też ze strachem, że klient odejdzie, kiedy nie dostanie tego, co chce. Tylko czy na pewno słusznie?
  • Zwłaszcza w pracy ze sportowcami (profesjonalnymi lub nie) nie możemy pozwolić sobie na błędy. Często jako trener jesteś współodpowiedzialny za porażkę, ale też sukces zawodnika. Posiadanie specjalizacji w danym obszarze jest niezwykle cenne, bo np. jako trener specjalizujący się w przygotowaniu motorycznym możesz wdrożyć elementy treningu plyometrycznego w odpowiednim momencie.

Jak robią to najlepsi?

Jak wspomina Michał Tkacz, trener przygotowania motorycznego – Zazwyczaj pracę zaczynam od przypomnienia czy reedukacji samego lądowania. Bylibyście zaskoczeni jak to potrafi wyglądać – nawet u zawodników z dużym stażem. Kolana i stopy schodzą się do środka, kręgosłup jest powyginany we wszystkich kierunkach. A przeciążenia w trakcie wykonywania ćwiczeń z taką techniką będą ogromne, a w przyszłości mogą się mocno przyczynić do wystąpienia kontuzji.

Co możesz wprowadzić do treningu personalnego?

Jako trener możesz pracować nad następującymi elementami:

  • Ruch– wyskok – z dwóch nóg na dwie nogi– przeskok – z jednej nogi na drugą– podskok – z jednej nogi na tą samą nogę
  • Kierunek – wektor ruchu– liniowo – w przód, w dal– bocznie– rotacyjnie

Ostatnia aktualizacja: 20 maja 2021

Eksperci w tym artykule

Michał Tkacz

Podobał Ci się artykuł? Podziel się!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram

Progres dzięki nauce

Edukujemy i inspirujemy w zakresie zdrowego trybu życia. Jesteśmy pionierami w walce z chorobami cywilizacyjnymi i wierzymy w progres dzięki nauce.

Potrzebujesz pomocy?

Masz pytanie? Napotkałeś problem techniczny? Przejrzyj nasze artykuły pomocy lub skontaktuj się z nami. 

Zaloguj się

Masz konto w platformie? Zaloguj się!

Zarejestruj się

Dołącz do A4® i rozwijaj się razem z nami!

Built with science 

 © 2021 A4®