Dlaczego niektórzy trenerzy personalni mają stale zapełnione kalendarze treningowe, a inni nie mogą zdobyć klientów nawet na 2-3 treningi personalne dziennie? Co zrobić, by klienci nie odwoływali zajęć, a zamiast tego trenowali regularnie przez miesiące i lata?
Profesjonalni trenerzy personalni znają wiele technik i metod pracy z podopiecznymi, które gwarantują, że nigdy nie muszą martwić się o przypływ nowych klientów i progres swoich podopiecznych.Przygotowaliśmy dla was kilka ważnych technik pracy z klientami, które profesjonalni trenerzy personalni wykorzystują w swojej pracy.
1. Proaktywnie zdobywają nowych klientów
Powszechnym błędem popełnianym przez wielu trenerów jest to, że zapominają o tym, że praca trenera personalnego to również biznes. Chcą pomagać swoim podopiecznym i rozwijać się w swoim zawodzie, a jednak tak niewielu jest świadomych, że swoje usługi trzeba najpierw sprzedać.
Sprzedaż w środowisku trenerów jest tematem tabu – takim samym jak miłość wśród nastolatków. Łatwo jest naiwnie wierzyć, że sama przyjdzie i wystarczy poczekać… a prawda jest taka, że szczęściu trzeba dopomóc.
Profesjonalny trener nie pozwala, by o tak ważnym etapie jak sprzedaż decydował los. Potrafi zrozumieć potrzeby klienta, nawiązać do jego celów i zaprojektować ścieżkę rozwoju tak, aby wizja wspólnej pracy była na tyle kusząca, by wzbudzić chęć pozytywnej zmiany. Tacy trenerzy nie budzą niechęci, ponieważ sprzedaż jest dla nich naturalnym procesem budowania wartości.
Pozyskiwanie nowych klientów to proces, który profesjonalni trenerzy personalni opanowali do perfekcji. Nie mają problemu z tym, by poprosić o polecenie swoich podopiecznych, ponieważ wiedzą, że klienci z polecenia nie tylko chętniej korzystają z treningów personalnych, ale też zostają z trenerem dłużej, osiągając lepsze efekty.
Prostą metodą, którą możesz wykorzystać z każdym ze swoich podopiecznych jest poproszenie o rekomendacje w takiej formie: “Mateusz, trenujemy razem już jakiś czas i widzę naprawdę fajny progres. Jeśli masz kogoś, kto również chciały zmienić coś w swoim życiu i tak jak Ty osiągać efekty, to mam jeszcze 2 terminy w kalendarzu.
Pomyślałem, że zapytam Ciebie zanim puszczę informację do sieci. Czy przychodzi Ci ktoś konkretny do głowy? Wielu profesjonalnych trenerów prowadzi swoje social media tak, by przyciągać nowych klientów. Faktem jest, że wielu potencjalnych klientów najpierw sprawdzi media społecznościowe trenera zanim zdecyduje się na współpracę. Dlatego tak ważne jest dostosowanie udostępnianych treści do tego, by wspomagały proces pozyskiwania nowych klientów.
Absolutnym minimum jest wyczyszczenie profili z treści, które mogą odstraszać – zdjęcia z imprez z alkoholem, albo inne treści świadczące, że trener nie jest promotorem zdrowego trybu życia powinny zniknąć.
2. Stawiają na relacje z podopiecznymi
Czy jesteś jednym z tych trenerów, którzy są przekonani, że wiedza merytoryczna to wszystko, czego potrzebują, by prowadzić klientów? Mam nadzieję, że nie!To, co wyróżnia profesjonalnego trenera, to umiejętności interpersonalne. Praca z klientem to przede wszystkim budowanie długotrwałej relacji, która ma konkretny cel.
Jak w każdej pracy z człowiekiem, kluczowym aspektem będzie umiejętność sprawnej komunikacji tak, by uniknąć nieporozumień; aktywnego słuchania, by wydobyć od podopiecznego prawdziwe powody lub motywacje; wywierania wpływu, bo trener musi potrafić zmotywować podopiecznego do regularnej pracy; oraz umiejętności radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi, nieprzewidzianymi zrządzeniami losu lub przeszkodami.
Ponadto, trener personalny musi być inspirującą osobą. Zastanów się – jeśli można bez przeszkód zastąpić Cię innym trenerem, to dlaczego podopieczny ma pozostać Twoim klientem przez miesiące lub lata? To bardzo powszechne, że trenerzy tracą klientów dlatego, że ci nie są chętni płacić za usługi kogoś, kto ich nie inspiruje do osiągania kolejnych etapów swojego rozwoju. Do tego musisz być kimś więcej niż tylko człowiekiem, który odlicza serie i powtórzenia.
W repertuarze umiejętności trenera szczególnie przydaje się umiejętność pracy z różnymi typami osobowości klientów. Jeśli chcesz mieć stale zapełniony kalendarz treningowy, to musisz nauczyć się rozumieć, co motywuje każdego z Twoich podopiecznych. Gdy zastanowisz się przez chwilę, to zauważysz, że można ich podzielić na kilka typów – w zależności od tego, po jakie doświadczenie przychodzą na Twoje treningi.
Jedni będą szukali wyzwania, innym zależeć będzie na tym, by czuć postęp z treningu na trening, a dla niektórych trening jest wspaniałą okazją by porozmawiać podczas aktywności. Z każdym z tych typów trzeba pracować inaczej, motywować inaczej i rozmawiać inaczej.
3. Projektują CAŁĄ ścieżkę rozwoju swojego klienta
Prowadzenie podopiecznych to praca indywidualna z jednego prostego powodu: każdy z nich ma inne cele, preferencje, ograniczenia i motywacje. Profesjonalny trener stawia na to, by już na początku relacji poznać prawdziwe motywacje klienta – dlaczego chce rozpocząć współpracę, co go motywuje i jaka potrzeba przyprowadziła go na trening.
Tylko dzięki takiemu indywidualnemu podejściu będziesz w stanie nakreślić unikalną wizję dla każdego z Twoich podopiecznych. To bardzo ważny etap, ponieważ dobre poznanie potrzeb pozwoli Ci określić dokładne cele i umieścić je na osi czasu.
Gdy Twój podopieczny zna cel – może to być docelowa masa ciała, obwody, umiejętności lub uczestnictwo w zawodach – to zostanie z Tobą dłużej niż osoba, która po prostu przychodzi na kolejne treningi.
Aby jeszcze bardziej zmotywować swojego podopiecznego rozłóż duży cel na mniejsze i podziel na etapy: efekty w 1 miesiąc, 3 miesiące, 6 miesięcy i 12 miesięcy. Dzięki takiemu zabiegowi masz pewność, że małe cele będą motywować z tygodnia na tydzień, podczas gdy stale będziecie zbliżać się do wielkiego celu oddalonego w czasie.
4. Stale się rozwijają i aktualizują swoją wiedzę
To, co wyróżnia najlepszych trenerów, to stawianie na ciągły rozwój. Profesjonaliści rozumieją, że przewagę na rynku gwarantuje tylko najlepsza, nowoczesna wiedza merytoryczna oraz czerpanie z doświadczenia innych trenerów.
Wystarczy spojrzeć, jak wiele jest różnych metod treningowych. A gdy połączymy to z tym, ile różnych celów treningowych można postawić i jak zmieniła się nasza wiedza treningowa w ciągu zaledwie roku, to trzeba śmiało powiedzieć, że tylko ci trenerzy, którzy stawiają na swój rozwój… mają stale zapełnione kalendarze treningowe.
Teraz możesz podnosić swoje kwalifikacje i zdobywać wiedzę bez wychodzenia z domu dzięki merytorycznym kursom online na platformie A4academy® – znajdź kurs idealny dla Ciebie i zdobądź certyfikat potwierdzający Twoje umiejętności!