🌸🌞 Użyj teraz kod MAJOWKA i zgarnij -30% na kursy🌞🌸

Do końca pozostało

Dni
Godzin
Minut
Sekund

🌸🌞 Uwaga w maju z kodem MAJ24 odbierz -25% na VIP i Kierunki! 🌞🌸

Do końca pozostało

Dni
Godzin
Minut
Sekund

🌷 Dzień KOBIET w A4 – 22% z kodem: KOBIETA 🌷

Do końca pozostało

Dni
Godzin
Minut
Sekund

3 błędy trenerów, które powodują wypalenie w sporcie u dzieci i młodzieży

Ostatnio jedna z koleżanek żaliła mi się, że jej 8 letni synek nie chce już chodzić grać w piłkę do osiedlowego klubu. Doszło nawet do sytuacji, gdzie krótko po tym jak odprowadziła go na trening, uciekł z szatni. I nie, to nie była wina tego, że jej dziecko jest niegrzeczne.

Wiesz, że może być co najmniej kilka poważnych błędów ze strony trenerów przez które dzieci lub młodzież doświadczają wypalenia w sporcie? Dzisiaj powiem Ci co możesz zrobić, żeby nie być ‘tym’ trenerem i dlaczego warto nad tym pracować.

Zbyt wczesna specjalizacja

Nie możemy zapominać, że każda kategoria wiekowa ma swoje prawa. Szczególnie na początku widać jak trening jest zabawą i wtedy młodzi zawodnicy nie czują się do niczego zmuszani. Jako trenerzy, oczekując konkretnych efektów, zaczynamy specjalistyczną pracę.

Tymczasem młodzi nie mają odpowiednio zbudowanych podstaw, techniki, pojawiają się braki i kompensacje, czyli przejęcie funkcji przez inne segmenty ciała. Finalnie może to prowadzić do problemów ze zdrowiem. To Twoim zadaniem jako trenera jest zbudowanie odpowiednich fundamentów i wypracowanie techniki, które z kolei pozwolą na specjalistyczną pracę.

Zamęczanie młodych zawodników

Kolejny problem to tzw. zamęczanie zawodników. Jak podkreśla Michał Tkacz, trener przygotowania motorycznego, to szczególnie popularny problem wśród trenerów starej daty.

Większość z nich wychodziło z założenia, że dobry trening to taki, po którym zawodnik nie może złapać tchu i schodzi z boiska na czworakach – to błąd. I nie tylko jest to kwestia często utraty elementu zabawy, co w konsekwencji skutkuje zniechęceniem do dyscypliny sportu.

Istotną rolę na każdym poziomie działania będzie mieć moc zastosowanego bodźca i umiejętność zregenerowania się po nim. Możemy spotkać się ze stwierdzeniem: „żeby zaszła adaptacja, nie możemy dopuścić do adaptacji”. Co to oznacza? Bodziec powinien być stymulujący – na tyle, aby następował progres, ale jest też cienka linia, której nie można przekroczyć. Każde zaburzenie homeostazy będzie wiązało się z pogorszeniem naszej dyspozycji, czyli możliwościami wysiłkowymi, które powinny być coraz lepsze wraz z procesami regeneracyjnymi.

Michał Tkacz, trener przygotowania motorycznego

Niedotrenowanie zawodników

I tutaj pojawia się kolejna kwestia – niedotrenowanie zawodników. Przyzwyczajeni do technologii i łatwych rozwiązań, oczekujemy często magicznych pigułek. Tymczasem nie ma na nie miejsca w sporcie. Trening to trening, właśnie dzięki niemu zawodnicy mają stawać się lepsi.

Dla Ciebie, jako trenera mieć zawodników, którzy osiągną sukcesy to przecież wielka duma. Naprawdę ważne jest zachowanie balansu między jednym, a drugim, czyli przetrenowaniem i niedotrenowaniem. Osiągając konkretne efekty, musimy podjąć konkretne działania, jednocześnie dając czas na regenerację.Poznaj podstawy treningu dla sportowców.

Dołącz do A4!

Chcesz rozwijać się w treningu lub dietetyce? Załóż konto w platformie A4 i wybierz swój pakiet edukacyjny!

+50 tys. osób w platformie