🌸🌞 Użyj teraz kod MAJOWKA i zgarnij -30% na kursy🌞🌸

Do końca pozostało

Dni
Godzin
Minut
Sekund

🌸🌞 Uwaga w maju z kodem MAJ24 odbierz -25% na VIP i Kierunki! 🌞🌸

Do końca pozostało

Dni
Godzin
Minut
Sekund

🌷 Dzień KOBIET w A4 – 22% z kodem: KOBIETA 🌷

Do końca pozostało

Dni
Godzin
Minut
Sekund

Rekomendowane dawki suplementów dla sportowców są przeważnie za niskie

Wśród suplementów diety niewiele jest tych, które mają udowodnione naukowo działanie i które warto stosować - komentuje Agnieszka Wianecka, dietetyk kliniczny. A czasami uprawiając sport należy suplementować się dawkami większymi, niż zalecane. Jak dobrze wybrać, kiedy ciężko o dobry wybór?

Jeżeli chodzi o witaminy to w większości mamy ustalone dawki, które są określone w Polsce specjalną ustawą i one są przeważnie za niskie – szczególnie, jeśli chodzi o sportowców.

Sportowcy mogą potrzebować więcej…

Pamiętajmy, że normy zostały stworzone na podstawie analizy niedoborów, skutków nadmiaru. Natomiast nie u kogoś, kto ma intensywny wysiłek fizyczny.  – komentuje dietetyk kliniczny, Anna Przebinda w kursie Dieta i Suplementacja w Sporcie.

Im więcej wysiłku fizycznego, w im bardziej zanieczyszczonym środowisku żyjemy, im więcej stresu, stanów zapalnych (a sport to jeden z największych generatorów stanów zapalnych w organizmie), tym większe mamy zapotrzebowanie na witaminy i minerały

Dlatego czasami przekraczamy dawkę, która jest zalecana. Może być to nawet 100% więcej, a może być nawet kilka, lub kilkanaście razy. Wszystko po to, aby zapewnić odpowiednie wysycenie naszych tkanek. 

Ok, ale przejdźmy do czegoś, co może trochę nas oświecić… 

Przykład jasny jak słońce – niedobór witaminy D

Witamina D jest również badana w kontekście sportu. Dostępne publikacje wskazują, że prawidłowe odżywienie witaminą D zmniejsza ryzyko kontuzji u sportowców, częstotliwość infekcji oraz może pozytywnie wpływać na wydolność tlenową i beztlenową.  – komentuje Damian Parol w artykule Witamina D w diecie sportowca na stronie Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej.

Co ciekawe, osoby z niedoborem są bardziej narażone na choroby serca, cukrzycę, nowotwory, czy demencję. 

A skoro już wiemy, że np. dzięki witaminie D możemy doświadczyć szeregu korzyści…

To jak wybrać dobry suplement?

Nie trudno o wtopę. Na rynku przybywa  firm suplementacyjnych i mimo że ceny ich produktów często są naprawdę wysokie, nie stoi za tym jakość. 

Tymczasem dobry suplement to taki, który ma w sobie mało wypełniacza, cienką, najlepiej bezbarwną otoczkę, a w ich składzie przeważają substancje aktywne. No i co najważniejsze – działa i mamy efekt.

A o tym jak podnieść swoje wyniki w sporcie, dzięki potwierdzonej naukowo suplementacji obszernie mówi dietetyk kliniczny, Anna Przebinda w kursie Dieta i Suplementacja w Sporcie.

Trudna sztuka suplementacji

I chociaż wydawać by się mogło, że już cena może być odpowiedzią na pytanie “Czy warto?” – nie do końca tak jest. Być może jej wynik to chociażby m.in kwestia budżetu przeznaczonego na marketing. Tymczasem w środku klops, bo większość suplementu stanowi wypełniacz… 

W sporcie możesz osiągać więcej. Zapisz się na kurs Dieta i Suplementacja w Sporcie, aby dobrać dla siebie lub swoich podopiecznych najlepszą, potwierdzoną badaniami dietę i suplementację. Dowiedz się jak skomponować sprawdzony posiłek okołotreningowy, który zmaksymalizuje osiągi. Zobacz nasz kurs – wystarczy, że klikniesz TUTAJ

Dołącz do A4!

Chcesz rozwijać się w treningu lub dietetyce? Załóż konto w platformie A4 i wybierz swój pakiet edukacyjny!

+50 tys. osób w platformie